El Maestrazo: Advances on the Driving Forces Behind the Conflict and Alternatives for Communicating Knowledge

Authors

  • Josefina Ramos Gonzales Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-0740-8853
  • Gastón Muñoz Universidad de Tres de Febrero
  • Juan Sablich Universidad de Buenos Aires
  • Andrea Auzmendi Universidad de Buenos Aires
  • Mariana Trembinsky Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Keywords:

1988 teachers’ strike, Archive , Knowledge communicability, Theoretical-methodological approach, Genealogies of struggle and resistance

Abstract

This article presents the progress of an ongoing research project on the 1988 teachers’ strike, a pivotal event that has received little attention in academic literature despite its significance for understanding the foundations of teachers’ unionism in a key moment preceding the rise of neoliberalism in Argentina. First, drawing from the research experience itself, the article offers a set of theoretical reflections on archives and the communicability of knowledge, informed by critical perspectives from the social sciences and humanities. Second, it provides a thorough literature review on the drivers of the teachers’ conflict, helping to explain why the struggle intensified among education workers. Finally, it reflects on the aesthetic and epistemological potential of press photography, not only for advancing the study but also for developing tools for the public communication of science. 

Author Biographies

Josefina Ramos Gonzales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA), becaria posdoctoral del Instituto de Ciencias de la Educación por el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IICE-CONICET), Puan 480 (C1406CQJ), Anexo Bonifacio, piso 6, CABA, Argentina

Gastón Muñoz, Universidad de Tres de Febrero

Maestrando de la maestría en Historia de la Universidad de Tres de Febrero (UNTREF). Investigador independiente.

Juan Sablich , Universidad de Buenos Aires

Maestrando en la maestría en Educación: Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigador independiente.

Andrea Auzmendi, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Artes Visuales por la Universidad Nacional de las Artes (UNA). Docente de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo (FADU-UBA), Intendente Güiraldes 2160 (C1428BGA), CABA, Argentina

Mariana Trembinsky, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciada en Ciencias de la Educación (UBA), becaria doctoral en Instituto de Ciencias de la Educación (IICE-CONICET), Puan 480 (C1406CQJ), Anexo Bonifacio, piso 6, CABA, Argentina

Published

2025-07-01